Campisterne.dk's håndfæstning (manifest)
Drivkraften bag »Campisterne.dk« er vores nysgerrighed, lyst til og higen efter rejseoplevelser (ofte) med fokus på imponerende naturoplevelser (og mest) i udlandet. Vi rejser fra tid til anden også efter oplevelser i diverse storbyer eller indenrigs.
Vores ressourcer er (også) begrænsede!
-
Prioritering, prioritering og atter prioritering: Når vi af den ene eller anden grund sætter os for, at vi vil ud at rejse, så skal det 'den-onde-lyne-os' også være til et udsøgt sted.
-
Vi insisterer på at have et såkaldt 'liv før døden': For os danskere er 'døden og skatterne' uundgåelige og tungtvejende parametre, som ingen kan undgå.
Selv regner vi dog ikke med at kunne medbringe større kontantbeløb, når vi engang skal mødes med Sankt Peter.
I mellemtiden holder vi os solvente samtidig med at vi skaber mulighed for prioriteret rejseaktivitet.
Mest muligt 'smæk for skillingerne'!
-
Vi går målrettet efter guldet: Vi vil have mest muligt 'Bang for the Buck'.
Vores 'rejsekvote' må for alt i Verden ikke blive sløset bort på ærgerlige ture uden oplevelsesværdi. -
Vi 'luser ud' med hård hånd: Kunsten er at få mindre berigende rejsemål identificeret og få dem til at gå væk.
-
Vi fører en prioriteret liste: Hvor vil vi helst vil rejse hen i den nærmeste fremtid. Dukker der gode, inspirerende ideer eller tilbud op, bliver disse undersøgt med interesse og bliver så matchet med vores prioriteringsliste: Er vi indenfor skiven? Kunne den nye idé være værd at overveje som oprykning eller ny indprioritering? Eller skal vi helt droppe den?
Hvad er er vigtigt for at få god rejseoplevelse?
-
Forberedelse giver indsigt: Vi planlægger og tilrettelægger helst selv vores ferier. Vi stræber efter at være bevidste om, hvorfor vi er et givent sted, og hvad vi skal netop dér. Kan vi ikke svare på de to spørgsmål, kunne vi ligeså godt have sparet pengene og være blevet hjemme.
Vi har på selv gode rejsebureauarrangerede rejser, fx i Beijing, oplevet (sikkert aht. rejsearrangørens returkommission, og bestemt ikke fordi vi gerne ville det) at vi befandt os på forholdsmæssigt for mange 'perlemarkeder' og 'arrgh'-steder - vi selv ville have nedprioriteret eller helt have fravalgt. Så mest muligt væk med sådan noget. Det vil vi selv styre.
Vores forberedte rejseplaner giver os desuden et super godt udgangspunkt for improvisation, når vejret, vejen, landskabet, seværdighederne, lysten og/eller vores (ånds)evner finder det ønskeligt/påkrævet. -
Intensitet: Vi tager ikke ud at rejse for at sove længe om morgenen.
Gode rejseoplevelser og stress har visse fælles træk. Oplevelsen kommer ikke af sig selv, og man skal faktisk præstere en ganske ihærdig indsats for at opnå den/det.
The Mother of All Travel Delusions - 'All Inclusive' - ser vi som udtryk for det absolut modsatte af, hvad vi søger efter, og er derfor 'Streng Verboten'.
Det, der brænder sig fast i hukommelsen efter en god rejse, er ikke den eftermiddag, der forsvandt under middelsvært narkoleptisk anfald (længere lur i deltastadiet) ved poolen.
Det gør til gengæld turen med svævebanen op på bjerget, hvor de sidste højdemeter op til toppen blev tilbagelagt prustende og stønnende med jernsmag i munden – med 10 kg kameraudstyr på ryggen – i tåge og gennem en halv meter dyb, uafsmeltet gletschersne. Toppen lå over tågeskyerne, sneen var væk, solen skinnede fra en skyfri himmel, og vi blev mødt af den mest fantastiske udsigt over de skarptskårne, rå bjerge. Vi blev 'bjergtagne'. Dét husker vi. -
Seværdigheder udvælges og nydes med omtanke: Valget af seværdigheder har konsekvenser. For på en og samme tid er der af tids- og pengemæssige grunde tale om både til- og fravalg.
På den korte bane - mens man er på rejse - vil valget af kedelige, uspændende seværdigheder fortrænge muligheden for også at se de spændende og interessante seværdigheder. Så væk med de kedelige og uinteressante af slagsen.
På den længere bane skal man vare sig for ukritisk afklipning af 'tulipanhoveder'. Vi så fx de fleste af Roms primære seværdigheder på 3½ dage. Der er efterfølgende ikke meget mere at komme efter i byen: Been There, Done That. Hvis vi gerne ville have genbesøgt byen, kunne vi fx have nøjedes med at dække halvdelen af byen første gang. Så havde der stadig været noget nyt og spændende at se på anden rejse. Det gjorde vi ikke. De afklippede 'tulipanhoveder' har deres - måske (for?) høje - pris.
Opdateret: 5. november 2019