Vores campingudstyr
Mycklaflons Camping, Sverige, juli 2006.
Det campingudstyr vi bruger, er udvalgt til sommercamping, og er dimensioneret til to voksne og et enkelt barn. Vi vil ikke præsentere alt, men har udvalgt visse af højdepunkterne.
I juli 2006 udskiftede vi vores syv år gamle og meget afholdte Knaus Azur 500 TF til en ny af næsten samme type, nemlig en Knaus Azur 500 FU (2006-model).
Vi købte vognen af en dansk forhandler - Københavns Campingcentrum - til selv-afhentning i Tyskland, hvorved vi sparede et femcifret beløb i danske kroner på grund af momsforskellen i Danmark og Tyskland på hhv. 25% og 16%.
Vores nye camping-vogn er efter vores opfattelse noget nær perfekt indrettet:
- Mængder af halogenlamper, som giver fint indirekte hyggebelysning fx i rundsiddegruppen eller direkte arbejdsbelysning fx i køkkenet.
- Meget skabsplads over hjulene og mellem hjul og trækkrog til de lidt tungere ting.
- Toilet og fransk seng foran, dvs. god plads under sengen til større ting, og med adgang gennem klap udefra eller indefra ved at løfte sengebunden.
- Gulvpladsen - og dermed muligheden for at bevæge sig rundt uden at støde ind i nogen/noget - føles rigelig selv på en regnvejrsdag, hvor vi alle opholder os i vognen.
Vi behøver fx ikke at pakke vognen om, når vi skal køre - sådan som det kan være nødvendigt ved visse typer andre indretning - fordi ovennævnte – ud over at give en god indretning i daglig-dagen – betyder noget nær optimal vægtfordeling, når der skal køres. Det betyder meget for os, der kører forholdsvis langt, når vi er på campingferie.
Vi bestilte vognen med lidt ekstra fabriksmonteret udstyr:
- Gas-bageovn,
- udvendigt gasudtag,
- 43 liters fast vandtank med vandstandsindikator,
- 12 V mobil-elanlæg,
- Truma Air-Mix,
- tekstil-pakke og
- en hel myggenetsdør.
Især gasbageovnen er efterhånden u-undværlig for os. Mange gode mad-retter – quiche, lasagne, pizza, flødekartofler og sågar hjemmebagt rugbrød (mums!) er igennem tiden blevet tilberedt – ikke tilredt – i den. Den er også god at lune croissanter eller boller i om morgenen. Voila!
Ellers er campingvognen som standard såmænd ganske pænt udstyret med diverse nødvendigheder som:
- ALKO AKS 2004-stabilisator,
- gode, kraftige dæk på alu-fælge,
- kraftige støtteben,
- Heki II-tagluge,
- Truma blæservarme med batteritænding,
- gode, faste hynder i rundsiddegruppen,
- god springmadras i den franske seng.
Knaus har siden 1999, hvor vi sidst købte campingvogn, skåret pænt ned på omfanget af aldeles overflødige ting. Listen omfatter nu kun:
- Truma el-vandvarmer (godt grej, men vægten af den kunne vi godt have undværet) og badekabinen med telefonbruser.
Vi har selv suppleret med lidt ekstraudstyr:
- Kantsyet gulvtæppe.
Overvejelser angående fremtidig anskaffelse af udstyr går stadig i retning af:
- Aircondition-anlæg (som gi'r lyd fra sig og som vi pt. vurderer er for dyrt i forhold til de gennemsnitlige 3-4 uger om året, vi bruger campingvognen).
Så skulle vi også være ved at være der!
I starten af august 2007 fik vi Tempo 100-godkendt vores vogntog. Det gik som en leg. Se mere om vores erfaringer med Tempo 100-godkendelsen her.
Vi har i april 2008 anskaffet os et Isabella Zenith Lux rejsesoltelt til af-løsning af vores gamle Isabella Super Lux lærreds-solsejl, som vi har været ganske glade for i de 10 år, vi brugte det.
Vores endnu sparsomme erfaring med det nye rejsesoltelt tegner lovende. Vi har dog endnu kun fået afprøvet det i 5 dage i England i april 2008.
Vi har for en del år siden prøvet med et Isabella Ambassador 2504, men … nej! Ægte »udestue« på campingture det er ikke os. Det er for tungt og bøvlet.
I 2006 anskaffede vi et Isabella Shadow solsejl. Sejlet er udført i kunststof og er meget let. Stængerne er også af kunststof. Hele foretagendet kan sættes op eller tages ned på under 5 minutter.
Solsejlet er et fint supplement til vores rejsesoltelt. Vi bruger det ved korte ophold, fx når vi skal køre videre dagen efter.
Vores køleboks er en Electrolux Mobil Cooler RC1500. Boksen har sin plads i bilen – indeholdende drikkevarer – også på udflugter. Indkøbt kød og lign. holdes koldt, til det kan placeres i campingvognens køleskab. Boksen kan det samme som køleskabet i campingvognen – og lige så godt. Det er helt støjfrit, ingen blæser! Termostatstyret ved 220 V og gasdrift med rigelig kapacitet til at lave bl.a. isterninger på selv den varmeste sommerdag i syden. Ved 12 V drift køler den med mindre effekt, men nok til at holde en passende lav temperatur. Køleboksen har 21 liter kapacitet, vejer ca. 12 kg tomt og har indbygget omformer samt kabler til både 12 V og 220 V. Ca.1,2 kWh pr. døgn ved 220 V-drift, 130 Ah pr. døgn ved 12 V-drift eller 252 g gas pr. døgn. Vi benytter udelukkende køleskabet i forbindelse med el-drift.
Et godt råd hvis køleeffekten udebliver: Vi har den erfaring med vores køleboks, at den strejker, når den har det for varmt – fx en hed sommerdag i bilen. Så klumper kølemidlet, og kølingen ophører. Det hjælper så at lægge boksen en halv time på den ene side, en halv time på den anden og en halv time med bunden i vejret. No joke! Det virker, og så kan boksen køle igen – indtil den igen får det for varmt. Så må processen atter gentages.
Vi benytter også en Global Skottel Braai og Wok til montering direkte på campingvognens udvendige gasudtag. Foruden den viste wok, har vi anskaffet en grill-pande. Både wok-overdelen, der er emaljebelagt og grill-panden, der er teflonbelagt, er udført i god kvalitet, og virker fint. Vi har tilberedt både wok- og diverse grillretter med godt resultat.
Så er vi nået ud over selve cam-pingudstyret i snæver forstand, og kommer til bilen, der er en Audi Avant 2.0 T FSi fra april 2005. Bilen er udstyret med en smidig 4-cylindret turbomotor med et solidt bundtræk (max. omdr.moment 280 Nm ved 1.800 o/min) og en 6-trins gearkasse. Dette gør, at bil med påhæng drives fremad uden problemer under alle tænkelige forhold. Bilens relativt høje egenvægt og dens faste affjedring bagi bevirker, at vi ikke i nævneværdig grad oplever kugletrykket – højt som lavt – som en særligt betydende parameter for stabiliteten i vogntoget under kørsel. Dette har sikkert også andre medvirkende årsager dels i form af ALKO AKS 2004-stabilisatoren, dels i form af campingvognens indretning m.h.t. skabspladser og magasiner. Det skal også bemærkes, at vi altid tilstræber at læsse bilen med tunge ting – og i mindre grad campingvognen. Vægtforholdet mellem bil og campingvogn kræver med dagens lovgivning et »hængerkort«, som flyvevåbnet imidlertid for ca. 20 år siden var så fremsynede at udstyre med mig med. Tak for det! Af nævneværdigt udstyr til campingbrug er bilen forsynet med:
- elektronisk indstilling af forlygternes lysrækkevidde – så justering kan foretages selv under kørsel,
- ekstra 12 V-stik med »cigartænder«-udformning i bagagerum til fx køleboks, støvsuger eller sådan noget,
- fuldautomatisk elektronisk 2-zoners klimaanlæg, der i vores tilfælde forhindrer tre kolde nordboer i at koge over i sydens varme og endelig
- et aftageligt træk fra Audi, aflåseligt, meget skjult og utroligt nemt at montere af og på.
Udstyret, som er nævnt ovenfor, kan vi godt anbefale til andre, da vi selv har været – og er – tilfredse med det. Vi får ikke procenter af salget ... Bare vi dog gjorde!
Opdateret: 18. november 2018